Zajęcia prowadzone w ramach innowacji ,,Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu” odbywały się w ramach zajęć nieobowiązkowych, dwa razy w miesiącu. Uczestniczyło w nich 8 uczniów z klasy VII i dwoje absolwentów naszej szkoły.
Inspiracją do wprowadzenia innowacji było wyjście naprzeciw potrzebom poznawczym i emocjonalnym uczniów. Starałyśmy się stworzyć program, dzięki któremu nasza młodzież będzie miała okazję do doświadczania, działania i uzewnętrzniania swoich przeżyć , a także mogła uczyć się krytycznego myślenia i odbioru dzieł sztuki. Wiemy, że wszystko to sprzyja rozwijaniu silnej, otwartej na
twórcze poszukiwania osobowości. Chciałyśmy, aby aktywność twórcza naszych uczniów rozwijała się w każdym podejmowanym przez nich działaniu. Na zajęciach młodzież poznawała różne utwory literackie i inne teksty kultury, dokonywała ich analizy i interpretacji, następnie wykonywała prace w różnych technikach plastycznych (np. rysowanie węglem, kawą, suchymi pastelami, malowanie akwarelami, tworzenie kolaży), co było inspiracją do tworzenia
własnych prac i wyrażania w nich swoich emocji. Odkrywała i rozwijała swoje talenty. Uczniowie odkrywali m. in. wartości przypowieści. Choć na chwilę każdy z nich mógł stać się mistrzem i kreować rzeczywistość podobnie jak Bóg ukazany w utworze J. Kochanowskiego ,,Czego chcesz od nas, Panie” oraz ten z obrazu W. Blake ,,Stworzenie świata”. Zmierzyli się z wizją końca świata ukazaną w Apokalipsie św. Jana oraz tą na obrazie Albrechta Durera ,, Czterej jeźdźcy Apokalipsy”. Następnie wraz z mitologicznym Ikarem udaliśmy się w pogoń za marzeniami. Z T. Bagińskim odkrywaliśmy magię i tajemniczość katedry. Zmierzyliśmy się z motywem przemijaniem czasu i szukaliśmy sposobu ucieczki
przed tym co nieuniknione, dokonując analizy i interpretacji obrazu S. Dali ,,Trwałość pamięci”. Uczniowie poznali świat duchów, upiorów, zjaw nie tylko z utworów romantycznych i malarstwa. Odwiedziliśmy tajemnicze zakamarki Hogwardu. To tylko niektóre tematy, które zrealizowałyśmy podczas zajęć. Na ostatnich dokonałyśmy ewaluacji, dzięki której uzyskałyśmy informacje naszych działań. Z wypowiedzi uczniów wynika, że udział w zajęciach pozwolił im inaczej spojrzeć na literaturę i sztukę, a przede wszystkim siebie. Dzieci powiedziały, że zapamiętały wiele informacji, które wykorzystają w przyszłości na języku polskim, a ponadto będą potrafiły odwołać się do kontekstu jakim są sztuki plastyczne, twórcy i ich dzieła. Zrozumiały, że literatura może być inspiracją dla różnych artystów, ale także pozwala zrozumieć siebie, własne emocje.
Dorota Franczak
Agnieszka Grądzka